Uw zorgen?

Ik word gek van de boekhouding. Het kost me zoveel tijd dat ik bijna niet meer aan ondernemen toekom.

Wat de een niet lust, eet de ander zijn buikje mee vol. Dat zei mijn oma altijd. En dat klopt ook voor de boekhouding. Onze mensen vinden het leuk om uw onderneming te leren kennen en uw boekhouding te voeren. Geen schoenendoos is te klein  en geen onderneming te groot.

Als ik eindelijk tijd heb om met mijn accountant te praten is zijn kantoor gesloten

Dat is een vaak gehoorde klacht, maar niet bij ons. Wij hebben namelijk elke dinsdagavond “koopavond”. U hoeft dan niets te kopen, maar we zijn wel open. Om even bij te praten of om spullen af te geven of op te halen. En als dinsdagavond niet schikt dan maken we met u een afspraak op een andere avond. Wij willen namelijk ook graag met u praten.

Accountants zijn duur, je moet voor elk telefoontje betalen en je weet vooraf ook nog niet eens wat ze in rekening gaan brengen.

Tja, sommige van onze collega’s geven ons een slechte naam. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Bij ons krijgt u vooraf aan het jaar dat wij werkzaamheden voor verrichten een opgave van de prijs. Deze prijs staat dan ook vast. Afspraak is namelijk afspraak. En als u echt ontzorgt wilt worden dan kunnen wij dit bedrag nog maandelijks bij u in rekening brengen en bij u middels een automatische incasso incasseren.

En dat telefoontje. Wij willen graag met u in contact blijven en daarom kunt u altijd bellen met allerlei vragen. Als wij de vragen gewoon, zeg binnen een kwartier, kunnen beantwoorden dat brengen wij u daar namelijk niets voor in rekening. Wij vonden het namelijk leuk dat u weer eens belde.

Hoe staat mijn bedrijf er eigenlijk voor?

Dit is één vraag die vaak gesteld wordt. U boekt zelf of besteed de boekhouding uit aan een accountantskantoor, maar u heeft te weinig inzicht in hun administratie om hierop besluiten te nemen naar de toekomst of vast te stellen hoe de onderneming er nu voor staat. Om dit voor u op te lossen stellen wij voor u aan de hand van uw administratie of de door ons voor u geboekte administratie tussentijdse cijfers op. Dit zijn maand- of kwartaalcijfers. Het rapport wordt zodanig opgesteld dat u inzicht heeft in vergelijkbaar perioden. En dan gaat het natuurlijk niet alleen om het resultaat, maar ook over de balans en misschien nog wel belangrijker, de kasstroom. Wat is er daadwerkelijk aan geld binnengekomen of eruit gegaan.

Wij horen u al denken, dat gaat me veel geld kosten. Doordat wij heel dit proces hebben geautomatiseerd kunnen wij de kosten zeer beperkt houden.

Ik wil naar een andere accountant maar dat kost me veel tijd, geld en moeite, dus laat maar.

Ons antwoord, nee natuurlijk niet. Als wij met u hebben gesproken over onze dienstverlening en wij zijn met u overeengekomen wat de prijs hiervan is, dan zorgen wij er voor dat de gehele overdracht van uw vorige accountant naar ons voor u kosteloos en zonder inspanning geregeld wordt.

Ik kan op financieel gebied veel zelf uitvoeren. Maar die lonen, daar snap ik niets van.

Dan zeggen wij, dat hoeft u ook helemaal niet zelf te doen. Als u aan ons aangeeft welke mutatie er in een maand optreed dan zorgen wij er voor dat de lonen berekend worden, de medewerkers per mail hun loonstrookje krijgen (tenzij u dat niet wilt, dan het natuurlijk ook op papier), de aangifte loonheffing gedaan wordt en dat wij u ook gelijk nog een betaalbestand aanleveren die u kunt inlezen in uw bankpakket. Aan het eind van het jaar maken we dan ook gelijk de jaaropgaves klaar.

Ja, horen wij u denken, voor al die werkzaamheden krijg ik natuurlijk allemaal verschillende facturen. Nee, bij ons weet u van te voren wat de kosten per medewerker is. Dit is een tarief per goede loonstrook. U weet dus altijd waar u aan toe bent.

Moet ik nu naar een accountantskantoor of naar een administratiekantoor? Die accountants zijn zo duur.

Ja daar zit vaak wel een prijsverschil tussen. Maar een timmerman haalt ook geen hamer bij de HEMA omdat die lekker goedkoop is. Hij wil het beste gereedschap, tegen een redelijke prijs, waar hij het beste resultaat mee kan behalen. Bij ons lopen er mensen rond die veel verstand hebben van jaarrekeningen, belastingen, lonen, juridische zaken die allemaal betrokken zijn bij u en dus graag even meekijken. En we kunnen daardoor u beter helpen uw bedrijf te runnen. Als u alleen maar een boekhouder nodig heeft dan hoeft u natuurlijk niet naar een accountantskantoor, maar u weet niet wat u laat liggen.

Waar haal ik een tijdelijke boekhouder vandaan, uitzendbureaus zijn ook niet alles.

Onze medewerkers zijn geen huismussen die alleen maar op kantoor willen werken. Regelmatig krijgen wij de vraag om medewerkers van ons voor een korter of langere tijd te detacheren. U hoeft onze mensen natuurlijk niet in te werken, zij weten wat boekhouden inhoudt. U hoeft onze medewerkers ook niet in te huren voor een langere periode. Als u een paar uurtjes per week of per maand iemand op uw kantoor wil hebben voor de financiële administratie dan kan dat natuurlijk ook. En, als op een dag de klus klaar is, dan gaan onze medewerkers gewoon weer naar kantoor. De dag “volmaken” is er niet bij.

Ik wil geen secretaresse, maar notulen maken van een vergadering is ook niet mijn hobby.

Dit noemen wij secretariële ondersteuning is die bij ons op uurbasis in te huren. Is de klus geklaard, dan gaat ons secretaresse er weer vandoor.  Maar misschien zijn er wel meer zaken die ze voor u zou kunnen uitvoeren. Onze secretaresse bespreekt dit graag met u.

Ik wil/ga een ander bedrijf overnemen. Maar ik weet echt niet waar ik op moet letten.

Nu, dat wij weten wij dan weer wel. Het traject van koop (maar ook verkoop) van een andere (of uw eigen) onderneming is niet iets waar u dagelijks mee bezig bent. Er zijn nog al wat valkuilen waar u in kunnen vallen. Maar die valkuilen zijn ons bekend en daar willen wij u graag omheen leiden.

Wat u dan nog moet doen? U moet goed nadenken over de business van de ander onderneming. Want daar hebben wij dan weer wat minder verstand van.

Jaarrekening, deponering bij de kamer van koophandel, notulen aandeelhoudersvergaderingen, aandeelhoudersregisters, maatschapscontracten en al die andere dingen. Kan dat nou niet wat eenvoudiger?

Dit wordt een teleurstellend antwoord. Het kan niet eenvoudiger. Maar wij kunnen er wel voor zorgen dat u er geen omkijken meer naar heeft. En dat doen we dan ook nog met veel plezier.